vrijdag 13 augustus 2010

Bij de bouwmarkt

Ik had bij de bouwmarkt twee spuitbussen gekocht. Een zwarte en een witte, voor op respectievelijk een wit en een zwart spandoek. Zwart op wit ging probleemloos, maar de witte verf op het zwarte doek pakte niet. Ik griste m’n fiets uit de schuur en scheurde met de spuitbussen richting bouwmarkt. Daar rende ik naar de informatiebalie en zei tegen de blanke bouwmarktmevrouw: “Goedenavond, tijd voor een experimentje. Hebben jullie een neger in dienst?”
“Pardon, wat bedoelt u, meneer?” zei de mevrouw.
“Of jullie een neger in dienst hebben! Want ‘nikker’ vond ik zo onsympathiek klinken.”
“We hebben inderdaad een negroïde persoon in dienst, meneer,” zei de vrouw, lichtelijk bevend, “Hoezo?”
“Halen,” beval ik.
“Ik zal Efferson even roepen meneer.”
Uiteraard. Al die gasten hebben ‘son’ in hun naam, alsof het niet al duidelijk is dat iedere man een zoon is. Even later kwam er een breed glimlachende, dansende neger aanlopen. Zo’n altijd relaxte, vrolijke sambaboy, je kent ze wel. Echt het Effersonnetje in huis.
“Goedenavond meneer, u had mij nodig?” vroeg Efferson.
“Fawaka homeboy. Onlangs heb ik hier twee spuitbussen gekocht, een zwarte en een witte, die…”
Efferson onderbrak m’n zin met gegiechel, dat overging in een bulderlach. “U zei ‘spuit’!” schaterde hij. Ondertussen had hij z’n broek losgeknoopt en hij stond nu z’n erectie ritmisch te masseren.
Ik gaf ‘m een schop in z’n kloten en zei: “Beheers je.”
“Oké.”
“Lang verhaal kort: zwart pakt wel op wit, maar wit niet op zwart. Hier volgt een demonstratie.”
Ik spoot de zwarte bus leeg op het smoelwerk van de blanke, verbijsterde mevrouw. Sambaboy kreeg de volle lading van de witte. De mevrouw bleef zwart, maar de witte verf droop meteen van de neger, waarna die meteen weer z’n vertrouwde kleurtje terugkreeg.
“Ik snap,” zei Efferson, “Niet goed, geld terug.”
Hij graaide in de broek van de nog altijd verbijsterend ogende bouwmarktmevrouw en trok een biljet van 100 euro uit haar kut. Ik nam het aan, zei “Bedankt voor de service, laters broeder” en fietste naar huis. Daar waren meubels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten